Powered by Smartsupp

Wielointeligentna edukacja

Jak realizujemy tą koncepcję w Wymarzonym Przedszkolu?

Opieramy swe działania na programie "Wielointeligentne odkrywanie świata w przedszkolu" mającym teoretyczne podstawy w koncepcji wielorakich inteligencji Howarda Gardnera. Zaimplementowano ją na grunt pedagogiki i na tej podstawie działają już przedszkola w wielu krajach na całym świecie, w tym w Polsce. Na naszym terenie jesteśmy pierwsi!
Zdaniem Gardnera tradycyjne testy czy tradycyjne podejście edukacyjne mierzą i preferują tylko wycinek inteligencji (potencjału) człowieka, a mianowicie zdolność posługiwania się słowami oraz myślenie logiczno - matematyczne. Jest to krzywdzące dla całej rzeszy osób bardziej uzdolnionych w innych niż dwie wymienione dziedzinach.

Gardner wymienił takich dziedzin dziewięć i nie zamyka tej listy. Nadal prowadzi badania. Wśród obecnie uznawanych są inteligencje: słowna (językowa), wizualno - przestrzenna, logiczno - matematyczna, muzyczna, ruchowa (fizyczno - kinestetyczna), przyrodnicza, interpersonalna, intrapersonalna (emocjonalna), duchowa (transcendentalna).

Zatem nie powinniśmy ograniczać się do wskaźnika IQ jako miary, ponieważ wszystkie wymienione obszary mają kolosalne znaczenie i są przydatne w społeczeństwie. Nauczyciel powinien być czuły na te różnice i posiadać umiejętność ich rozpoznawania w dzieciach. Wszystkie powinny być rozwijane, ale te mocne powinny być rozpoznane, bo to one determinują styl uczenia się. One pomagają rozwinąć skrzydła, przynoszą radość i ostatecznie to dzięki nim dzieci mogą "podciągnąć się" w słabszych dziedzinach i osiągać sukcesy w tym, co kochają.

Jak realizujemy tę koncepcję
w Wymarzonym Przedszkolu?

Stwarzamy warunki do rozwijania wszystkich rodzajów inteligencji poprzez:

 
Wyposażenie Przedszkola składające się na "Krainy Zabaw";
Stwarzanie okazji edukacyjnych dzięki specjalnie ułożonemu planowi dnia;
Dobór i szkolenie kadry tak, że posiada umiejętność rozpoznawania możliwości i predyspozycji dzieci;
Tworzenie profilu inteligencji dziecka poddając go stałej weryfikacji, gdyż jest on dynamiczny i podlegający zmianom.
Rolą dorosłych jest poznać układ mocnych i słabych stron dziecka oraz wykorzystać wiedzę o nich do całościowego wsparcia w rozwoju.

Inteligencja 

językowa

Dzieci z dominującą
inteligencją słowną

  • Lubią mówić
  • Potrafią aktywnie słuchać
  • Posiadają bogaty zasób słów
  • Tworzą barwne wypowiedzi
  • Ich historie są oryginalne
  • Są wrażliwe na rymy, dźwięki, znaczenie słów
  • Mają dobra pamięć słuchową
  • i inne...

Inteligencja matematyczna

Dzieci z dominującą inteligencją matematyczno - logiczną

  • Są konkretne i dociekliwe
  • Umiejętnie szeregują, wnioskują i klasyfikują
  • Dostrzegają związki przyczynowo - skutkowe
  • Korzystają z precyzyjnych instrukcji
  • Myślą logicznie
  • i inne...

Inteligencja 

ruchowa

Dzieci z dominującą
inteligencją ruchową

  • Mają dobrą koordynację ruchową
  • Wykorzystują ruch w sposób celowy i świadomy
  • Lubią ćwiczenia fizyczne
  • Są uzdolnione manualnie
  • Mają dobre wyczucie odległości i przestrzeni
  • i inne...

Inteligencja
wizualno - przestrzenna

Dzieci z dominująca inteligencją wizualno - przestrzenną

  • Dostrzegają szczegóły otoczenia
  • Lubią rysować, rzeźbić, wycinać, lepić, modelować, tworzyć przestrzenne konstrukcje
  • Mają dobra orientację w terenie
  • i inne...

Inteligencja 

muzyczna

Dzieci z dominującą
inteligencją muzyczną

  • Łączą muzykę z emocjami
  • Mają poczucie rytmu
  • Są wrażliwe na wszelkie dźwięki, np. odgłosy przyrody
  • Mają dobry słuch muzyczny
  • Chętnie uczą się przy muzyce
  • "wydobywają" dźwięki
  • i inne...

Inteligencja 

przyrodnicza

Dzieci z dominująca
inteligencją przyrodniczą

  • Są zafascynowane otaczająca przyrodą
  • Ciekawe świata
  • Lubią samodzielnie eksperymentować, doświadczać
  • Chętnie klasyfikują przedmioty w hierarchie
  • i inne...

Inteligencja interpersonalna

Dzieci z dominującą
inteligencją interpersonalną

  • Posiadają zdolność patrzenia na świat z punktu widzenia innej osoby
  • Współodczuwają
  • Potrafią współpracować w zespole
  • Są komunikatywne
  • Dbają o dobre relacje
  • i inne...

Inteligencja intrapersonalna

Dzieci z dominującą
inteligencją intrapersonalną

  • Wolą bawić się i pracować samodzielnie
  • Dobrze znają i wykorzystują swoje mocne strony
  • Samodzielnie budują wewnętrzną motywację
  • Samodzielnie wyznaczają i jasno precyzują własne cele
  • i inne...

Inteligencja 

duchowa

Dzieci z dominująca
inteligencją duchową

  • To mali "filozofowie"
  • Interesują się pytaniami  transcendentalnymi, np. Skąd pochodzimy? Dlaczego żyjemy?
  • Lubią widzieć szerszy obraz sytuacji
  • Posiadają wysokie wartości
  • i inne...

Więcej na naszych warsztatach!